Over 'bogen' in de kerk
Afb. boven: een schematische plattegrond van een oorspronkelijke middeleeuwse kerk in het noorden van ons land met de belangrijkste onderdelen(2).
Noormannenpoorten Bij veel kerken vindt men zowel aan zuid- als noordzijde een ingang, meestal in de westelijke helft en vaak tegenover elkaar. In de tijd dat het gebruik van twee deuren in onbruik raakt, heeft men dikwijls één dichtgemetseld. Meestal is dat de noordelijke geworden. Het zijn nu met name deze dichtgemetselde ingangen aan de noordzijde die in de volksmond nog steeds 'noormannenpoortjes' heten. Volgens de legende zouden de Noormannen de Friezen gedwongen hebben deze lage poortjes te bouwen opdat zij bij het binnengaan zouden buigen voor de Noorman.
De ware oorzaak
De hoogte van de deur lijkt na een restauratie maar betrekkelijk hoger te zijn geworden. Bedenk echter dat in die tijd de mensen beduidend kleiner waren dan tegenwoordig het geval is. Maar bovendien kan de legende niet op waarheid berusten om het simpele feit dat de laatste inval van de Noormannen in het noorden plaats heeft gevonden in het begin van de 11e eeuw en al onze kerken van latere tijd dateren. Het zou wel vreemd zijn, wanneer na het vertrek van de Noormannen dit gebruik nog gehandhaafd was. A. Lang(1) vermoedt dat een legende over huisdeuren later overgegaan is op de kerkdeuren.
Dezelfde auteur meent in het plaatsen van twee ingangen tegenover elkaar een bouwwijze van Angelsaksische oorsprong te zien die door missionarissen naar onze streken is gebracht. In Engeland zijn ze ook voorgekomen bij de voorchristelijke Germaanse gebouwen en juist daar is veel voorchristelijk erfgoed gekerstend. Buiten Engeland en het Fries-Saksische kustgebied treft men ze weinig aan: een noord- en een zuiddeur is typisch voor het noorden, we hebben het dan over het kustgebied van Den Helder tot aan Denemarken, daar waar nog altijd de Nedersaksische taal wordt gesproken, zij het in verschillende dialecten.
In de katholieke kerken krijgen de beide ingangen een funktie bij het scheiden van de geslachten: de noorddeur voor de vrouwen, de zuiddeur voor de mannen. Binnen zitten de mannen aan de zuidzijde, de zijde van het licht, de vrouwen aan de zijde van de duisternis, dus het noorden. Op enkele plaatsen is deze gewoonte bewaard gebleven, maar meestal is het nu andersom.
Ook bij begrafenissen en processies zijn de vrouwen in die tijd gescheiden van de mannen en in verschillende dorpen lopen nu nog steeds in een begrafenisstoet de mannen voorop en volgen de vrouwen. Bij de kerkdeur pleegt ook het huwelijk gesloten te worden, waarna in de kerk de inzegening volgt. De zuiddeur wordt daarom wel bruidsdeur genoemd. Boven de zuiddeur in de kooromgang van de Groninger Martini staat geschilderd:
Bij de zuiddeur wordt in vroegere tijden ook recht gesproken, zowel het kerkelijke seendrecht als het wereldlijke recht. Soms moet men als straf bij de deur te schande staan, als het volk zondags ter kerke gaat. Verder worden bij de kerkdeur allerlei afkondigingen gedaan. Nog kan men hier en daar naast de deur een mededelingenbord aantreffen, o.a. te Sybrandahuis. Meermalen wordt ook het kerkhof voor wereldse zaken gebruikt: handel drijven, boelgoed houden, kermis vieren e.d.(2).
Literatuur: 1. Arend Lang, die ‘Normannenpoorten’der friesischen Dorfkirchen, ihre Entstehung und Bedeutung. De Vrije Fries, 1934. Blz. 90 t/m112. 2. R. Steensma, Vroomheid in hout en steen. Middeleeuwse kerken in Noord-Nederland. Bosch & Keuning N.V. Baarn, 1966. Blz. 23 t/m 25. 3. Kalma, J.J. By ús âlde tsjerken lâns, 2e printinge, Assen, 1943.
Woordverklaringen(4)
Angelsaksen.
Gotiek
Kooromgang
Korfboog
Rondboog
Een rondboog, halfcirkelboog of volboog is een boog die een halve cirkel beschrijft. Het middelpunt van de boog ligt in het midden op de lijn die de geboorten verbindt. Esthetisch bevredigt deze vorm niet, omdat het lijkt dat de boog doorzakt. Dit wordt opgelost door het middelpunt hoger te leggen dan de verbindingslijn tussen de geboorten, het gevolg is dat de boog vanaf de geboorten met een verticaal gedeelte begint. Een andere oplossing is het middelpunt iets onder de denkbeeldige lijn tussen de geboorten te leggen. Statisch is deze boog niet ideaal, omdat er kans is dat deze gaat spatten. Goed aanrazeren (het aanvullen met metselwerk of beton van de holten tussen de gewelfkappen) kan helpen om het spatten tegen te gaan. De rondboog komt veel voor in de Romeinse, Romaanse en Renaissance-bouwkunst. Een voorbeeld van een gewelf waarin de rondboog is toegepast is een tongewelf.
Seendrecht
Segmentboog Een segmentboog, steekboog of toog, is een boog die meestal een deel van een cirkel beschrijft. Het trekpunt van de boog ligt onder de lijn die de geboogten met elkaar verbindt. De segmentboog oefent een sterke zijwaartse druk uit en wordt om die reden alleen voor kleine overspanningen gebruikt, zoals raam- of deuropeningen. Voor dragende constructies zoals bijvoorbeeld bruggen wordt de boog meestal parabolisch uitgevoerd. Bij de meeste getoogde muuropeningen wordt er een segmentboog gebruikt.
Spitsboog
Tympaan, timpaan of tympanon Het woord is afkomstig van het Griekse tympanon en betekent oorspronkelijk handpauk of tamboerijn. In de antieke bouwkunst is het een driehoekige gevelveld tussen de kroonlijst en de schoon oplopende daklijsten van het gebouw. In de middeleeuwse bouwkunst is het timpaan (ook boogtrommel genoemd) de ronde (romaans) of spitsbogige (gotiek) vulling tussen de bovendorpel en de boog, met name boven portalen van kerken, vaak met beeldhouwwerk versierd. Het timpaan kan bestaan uit één groot beeldhouwwerk maar kan ook opgedeeld zijn in meerdere registers, zoals bij de timpanen in de westgevel van de Notre-Dame in Parijs waar die in drie registers zijn opgedeeld. In de latere classicistische bouwkunst wordt timpaan wel als synoniem gebruikt voor fronton. Omwille van de Griekse etymologie is de schrijfwijze tympaan ook gebruikelijk, maar in 1995 opteert de Nederlandse Taalunie voor timpaan.
|
||||||||
Bronnen:
De tympaan van Kimswerd Het timpaan of tympanon (van Oudgrieks τύμπανον, tumpanon = oorspr.: handpauk, tamboerijn; Latijn: tympanum) is in de antieke bouwkunst het driehoekige gevelveld tussen de kroonlijst en de schuin oplopende daklijsten van een gebouw. Het tympaan van Kimswerd toont een rankenspuwer. Het is een veel voorkomend motief in de romaanse kunst uit de laatste helft van de twaalfde en het begin van de dertiende eeuw.
Oorspronkelijk is het de tronie van een leeuw (soms monsterachtig) geweest, later krijgt het gezicht steeds menselijker trekken. Men veronderstelt dat de ranken symbool staan voor Gods Woord. Of voor de orale communicatie van de goddelijke boodschap, door middel van preek, gebed, zang, …. De ranken zouden de geluidsgolven kunnen voorstellen. De ranken zijn vruchtbaar en voedend, daarom dragen ze bladeren en soms druiventrossen. Vaak lijken er ook slingerende 'signalen' naar de oren van de rankenspuwer te gaan. Dit staat waarschijnlijk symbool voor het horen van de boodschap. Of is het de inspiratie van de Heilige Geest, die tot het uiten van catechetische klanken leidt?
Ter illustratie: het tympaan van de kerk te Girolles (Frankrijk), waar dit alles uit de wonde van de linkerhand van Christus stroomt. Let op de engel aan de andere zijde van Christus, die heeft ook iets te zeggen. Dit thema komt eveneens voor in de verluchte handschriften uit die tijd. Zie de Bible de Bénigne. Op romaanse doopvonten wordt de rankenspuwer heel vaak afgebeeld. Zie bijv. de doopvont van Vessem (1170-1220) (zie foto links).
Meer lezen:
|
||||||||
Deze pagina maakt deel uit van www.nazatendevries.nl. Aan bovenstaande tekst is de uiterste zorg-vuldigheid besteed. Desondanks kunnen er best fouten voorkomen. Constateer je fouten en/of heb je vragen, correcties, aanvullingen......... geef die dan even aan mij door via mijn E-mail adres (zie rode balk boven). Wij hebben ons uiterste best gedaan om de auteurs van teksten/citaten en copyrightbepalingen van afbeeldingen te achterhalen. Mocht je rechthebbende zijn en hierover vragen of opmerkingen hebben, neem dan contact op via e-mail. Lees ook de 'Disclaimer' en 'Privacy' voor méér informatie en laat ook eens een bericht achter in het Gastenboek, dan weet ik waarvoor ik het doe. | ||||||||
|
||||||||
↑ Top |